140 procent dyrare skärgårdstrafik från 1 augusti

Publicerad 2025-07-18

Estelle trafikerar en av de fyra skärgårdslinjerna som får ny prislista från 1 augusti.
Foto:Jenny Jonsson

Det blir mer än dubbelt så dyrt att ta en av Östgötatrafikens båtar för en tur ut i skärgården från den 1 augusti. Priset för en enkelresa höjs från 50 kronor till 120 kronor för en vuxen och från 35 till 84 kronor för pensionärer och barn/ungdomar. En dagstur till Kopparholmarna strax utanför Arkösund eller till Harstena kommer därmed att kosta 816 kronor för en familj med två barn/ungdomar mellan 6 och 18 år. Detta för att höja den sk ”kostnadstäckningsgraden” – dvs den andel av kostnaderna som täcks av biljettintäkter – och underlätta för etablering av privata taxi- eller turföretag.

Det är främst ”sällanresenärer” och turister som får betala de högre priserna. De som reser så ofta att de har månads- eller årsbiljett påverkas inte av prishöjningen från 1 augusti. Det är bara skärgårdstrafik och närtrafiken i den glesaste av glesbygder som får prisökningarna mitt i sommaren. För övrig kollektivtrafik görs normalt de årliga prisjusteringarna i februari. De höjda skärgårdspriserna ska INTE ändras i februari utlovas det i protokollet från Trafik- och samhällsplaneringsnämnden i Region Östergötland. De ska stå sig till februari 2027.

Dyra resenärer i skärgårdstrafiken
Varför skärgårdstrafikens priser ska höjas just nu är oklart. Det hänvisas till en genomlysning av skärgårdstrafiken som gjordes 2024 men där finns ingen förklaring. I rapporten framgår att skärgårdstrafiken är dyr – mycket dyr. Varje person som går ombord på någon av Östgötatrafikens båtar kostar mellan 538 och 3098 kronor; billigast är den resande på linje 781 i Arkösund och dyrast är resenären på Gryts linje 775. Biljettavgifterna som de resande betalar täcker inte ens 4 procent av kostnaderna – resten får täckas upp av skattepengar från Region Östergötland.

Muntliga motiveringar till taxehöjningen
I rapporten rekommenderas att biljettpriserna ses över eller att man anpassar den framtida skärgårdstrafikens uppdrag så att den kan köras med mindre fartyg med lägre bränsleförbrukning. Varför politikerna i TSN fastnade för höjda biljettpriser istället för mindre båtar och bränsleförbrukning framgår inte av protokoll eller information från den Beredningsgrupp för kollektivtrafiken som förberett nämndens beslut. Information om bakomliggande resonemang, förslag på nya priser, ekonomiska konsekvenser samt tid för införandet av de föreslagna nya priserna har enbart föredragits muntligt vid nämndsammanträdet. Arkipelaget bad ordföranden i Beredningsgruppen berätta vad som sagts.

Fler företag och lika många resenärer?

Annette Olsson tror inte att de högre biljettpriserna kommer att påverka antalet resande.
Foto: Region Östergötland

Det finns flera skäl bakom Region Östergötlands enhälliga beslut att höja priset för enkelbiljett i Skärgårdstrafiken till 120 kronor. Det är fortsatt rabatterat pris för ungdomar och pensionärer. Dels vill vi öka kostnadstäckningsgraden (andelen av kostnaderna som täcks av biljettintäkterna) i skärgårdstrafiken, dels vill vi underlätta för mer kommersiell trafik i skärgården.

Det berättar Annette Olsson som är vice ordförande i Region Östergötlands Trafik- och samhällsplaneringsnämnd (TSN) och ordförande i Beredningen för kollektivtrafik som förberett beslutet. Hon är även vice ordförande i regionens Skärgårdsråd.

  • Med den här förändringen höjs biljettintäkternas andel från ca 4 till 8,6 procent och de ökade intäkterna kan bidra till förbättringar i den allmänna kollektivtrafiken, hoppas Annette Olsson; att de höjda biljettpriserna skulle avskräcka en del från att resa, tror hon inte.

Fler företag och lika många resande ?

– Problemet med Skärgårdstrafikens låga kostnadstäckningsgrad har inte kommit som en blixt från en klar himmel just nu, konstaterar Annette Olsson. Vi har pratat om det länge och förra året beställde vi en genomlysning av skärgårdstrafiken som i juni ledde fram till vårt beslut att justera priset. Det är gjort med hänsyn till skärgårdstrafikens främsta syfte: att göra det möjligt för skärgårdsbornas arbets- och studieresor. Därför påverkas inte månads- och årsbiljetterna – där gäller samma pris i hela kollektivtrafiken i Östergötland.
– En annat syfte har varit att möjliggöra för fler privata entreprenörer att starta båttaxiföretag, turreseverksamhet och liknande kommersiell service.

I den genomlysning som TSN-ledamöterna fått som underlag för sitt beslut redovisas att privata entreprenörer har klagat över att den skattefinansierade Östgötatrafikens låga priser försvårar för den lokala båttrafikens utveckling. Om prishöjningarna från 1 augusti räcker för att få fler att starta nya trafikserviceföretag återstår att se. Utredningen föreslår att man ska skapa samarbetsmodeller mellan den kommersiella och den offentliga skärgårdstrafiken där mindre båtar kan upphandlas för att täcka upp under de hårdast belastade sommarmånaderna.

Höjda priser eller anpassning av båtar och bränsleförbrukning
Utredningen för vidare ett resonemang om hur man kan möta skärgårdstrafikens stora kostnader. Medan antalet resande har varit förhållandevis stabilt sedan Östgötatrafiken fick ansvar för trafiken 2012 har däremot kostnaderna ökat, efter 2019 inte minst beroende på höjda bränslepriser och inflationen. Medan kostnaderna 2023 var 17,2 miljoner kronor för de fyra skärgårdslinjer som finns, så bidrog biljettintäkterna med 623 352 kronor och kostnadstäckningsgraden har stadigt legat under 4 procent.
Utredningen pekar ut två vägar ut ur kostnadssituationen: ”Vid val av framtida skärgårdstrafik rekommenderas att prisbilden ses över, alternativt att anpassa uppdraget mot mindre fartyg med mindre bränsleförbrukning”.

– I full politisk enighet valde vi att se över priserna, förklarar Anette Olsson. Vi har ju redan låtit Östgötatrafiken göra en ny upphandling som ska gälla från 2026. Den är visserligen överklagad men det var inte just nu läge att börja göra förändringar i uppdraget. Sedan ville socialdemokraterna med stöd av vänsterpartiet komplettera beslutet med en uppföljning men det avslogs med motiveringen att vi ändå får en uppföljning i den årliga statistiken i trafikbokslutet, även om vi får vänta till 2027 för att få ett helårsresultat.

– För min del är jag övertygad om att antalet resande inte kommer att minska på grund av de ökade biljettpriserna för sällanresenärer och turister. Själv minns jag min förvåning när jag 2023 första gången tog Östgötatrafiken ut till Harstena och betalade  45 kronor!

Fin service till skärgårdsbor och turister
En dagstur till Kopparholmarna för en barnfamilj med två barn äldre än 6 år kommer efter 1 augusti att kosta 816 kronor från Arkösund (bussresan till Arkösund tillkommer). Och det fastboende pensionärsparet på en ö i skärgården som var 14:e dag tar sina ”dra-maten” och åker till fastlandet för att handla, får lägga på ytterligare 280 kronor per gång på matkostnaderna.
”Men ni som ska ända ut i ytterskärgården får i alla fall lite valuta för pengarna, tyckte några passagerare på Estelle som bara skulle tvärs över sundet till Arkö – en tiominutersresa som de tyckte blev orättvist dyr jämfört med dem som i skulle få njuta skärgårdens skönhet under en resa på trekvart – en timma…

  • Ja, helt kan vi ju inte garantera att inte vissa fast- eller deltidsboende kan komma att beröras av prishöjningarna, medger Annette Olsson. Det är i grunden en väldigt fin service som Regionen via Östgötatrafiken erbjuder både fast- och deltidsboende och övriga besökare i skärgården.