Söderköping lågprioriterar aktiv strandskyddstillsyn

Publicerad 2024-12-25

Det blev bakläxa när Länsstyrelsen i Östergötland på försommaren gjorde en uppföljning och utvärdering av hur Söderköpings kommun sköter sitt tillsynsansvar bl a när det gäller strandskyddet. Det saknades både register för strandskyddstillsyn, utredning av behoven av strandskydds- och naturtillsyn och en plan för hur kommunen ska arbeta med uppgifterna. Och det ska enligt lag och förordning finnas. I vilken utsträckning kommunen utan de här dokumenten ändå har skött sitt tillsynsuppdrag är tills vidare okänt för länsstyrelsen.
– I år har vi bara tittat på själva grunden i tillsynsarbetet, berättar miljöskyddshandläggare Karin Wiklund på länsstyrelsen. Vår idé är att vi måste börja med att se till att det finns styrande dokument innan vi kan börja granska om kommunen har följt dem. En djupare granskning av vad som verkligen gjorts räknar vi med att genomföra vid nästa uppföljning om fyra år, men om vi då kommer att fokusera på just strandskyddstillsynen är inte säkert.

Så ser det ut på en av Sankt Annas stränder – som INTE har varit föremål för någon aktiv strandtillsyn av Söderköpings kommun sedan 1992 och därefter glömdes bort…När kommunen nu beslutat om en tillsynsplan för 2025 hamnade ”aktivt strandskydd” på sista plats. Så skiten lär ligga kvar.
Foto: Nilsson Samuelsson

Skyldigheten att hålla register, analysera vilka tillsynsbehov kommunen har och ha en plan för att genomföra sitt uppdrag är inte nytt. Det har funnits sedan 1999, berättar Karin Wiklund.
– Men vid det här tillfället har vi inte först och främst tittat bakåt och jag minns inte om Söderköping tidigare har haft de här dokumenten. Det får kommunen svara på.

– Jo, det har vi haft, försäkrar miljöchefen Pär Ljungkvist, men i samband med en omorganisation och att vi blev utan kommunekolog, så hamnade strandskyddstillsynen utanför miljökontorets tillsynsplan. Det hänger ihop med att just strandskyddstillsynen ligger på plan- och bygglovskontoret där bygglovshandläggarna är de som ansvarar för hanteringen av strandskyddsdispenser, överklaganden liksom anmälningar om misstänkta överträdelser av strandskyddet.

”Aktiv tillsyn av strandskydd medför bättre tillämpning av likabehandlingsprincipen i kommunallag och miljöbestämmelser. När strandskyddsbestämmelserna inte följs och det sker utan påföljd så undermineras syftet med lagstiftningen och risken är stor att de som följer lagstiftningen och söker dispens för åtgärder, samt även får betala avgift för det, tappar förtroendet för kommunen och offentliga myndigheter i allmänhet.”

Miljöchefens Tjänsteutlåtande 2024-10-22 Dnr: SBF-2024-1565

Länsstyrelsens uppföljning slutade med att de bedömde att kommunen bör lämna in en behovsutredning och plan för strandskyddstillsyn senast den 30 oktober. Det lyckades inte kommunen med men fick anstånd till efter samhällsbyggnadsnämndens novembersammanträde.
– Vi valde i den här situationen att ta fram en separat behovsutredning och tillsynsplan för just strandskyddet, berättar Pär Ljungkvist, men nästa gång kanske vi sammanför strandskyddstillsynen med den övriga miljö- och hälsoskyddstillsynen. Men det praktiska arbetet med strandskyddsärendena ligger fortfarande på plan- och bygglovskontoret.

Lägsta prioritet för aktiv strandskyddstillsyn
Av den tillsynsplan som samhällsbyggnadsnämnden fattade beslut om i november framgår att det finns en halv bygglovshandläggare som ska täcka kommunens behov av strandskyddstillsyn. Och behoven är inte mycket större än så menade nämnden, som uppskattade personalbehovet till 0,56 tjänster. I den prioriteringsordning som också beslutades, slogs fast att det först och främst handlar om att hantera ansökningar om strandskyddsdispenser och därefter överklaganden och rådgivning. För inkomna klagomål mot strandskyddsöverträdelser – prio 4 – beräknas 20 timmars arbete under 2025 och skulle det sedan bli någon tid över så ska den ägnas åt aktiv tillsyn av områden som omfattas av strandskydd, prio 5.