Mycket att reda ut innan Bergöplanen kan ställas ut

Publicerat 25-01-21

Fyrtiosju yttranden – varav tre från exploatören själv – lämnades in till Söderköpings kommun under samrådet om förslaget till detaljplan för Bergön i december 2024. Viktiga instanser såsom länsstyrelsen och Region Östergötland är positiva till projektet. Men länsstyrelsen kräver samtidigt många kompletteringar av detaljplaneförslaget. Det gör även Lantmäteriet och flera kommunala förvaltningar som miljökontoret, servicenämnden Teknik och kost och socialförvaltningen. Kryssarklubbarna i Sankt Anna och Sörmland efterlyser plats för större (15 m) och mer djupgående (3 m) båtar liksom bättre ”båtservice”, typ tillgång till vatten, och sop- och båttoatömning. Flera stora natur- och friluftsorganisationer liksom ett par kajakuthyrningsföretag är mycket negativa till exploateringsplanerna. Naturskyddsföreningen i Söderköping hör emellertid inte till dem och inte heller ett lokalt glampingföretag. Elva fastighetsägare i närheten av Bergön (förutom exploatören) har lämnat sina synpunkter varav sju (de flesta bofasta på Aspöja) inte vill se någon turiststation på Bergön. Deras oro för natur- och kulturvärdena delas också av ett antal privatpersoner. Här kan du ta del av huvuddragen i de olika yttranden som kommit in och en lista med argumenten för och emot projektet.

I detaljplaneförslagets visualisering är alla hus diskret grå och inga båtar ligger förtöjda vid de nästan osynliga bryggorna. Vi har färglagt husen i de föreslagna färgerna och lagt till det planerade antalet båtar vid bryggorna på västra sidan av Bergön-

Kommunens samrådshandlingar finns här.

ArkipeLaget.se har skrivit ett antal artiklar om projektet. Sök på Bygga och bo/Detaljplaner/Bergön

Myndigheter och offentliga instanser

Länsstyrelsen ska bevaka statens intressen, riksintressen, strandskydd, samarbete mellan kommuner, faror för översvämning, ras och skred och att miljökvalitetsnormerna uppfylls. Länsstyrelsen anser att riksintresset för rörligt friluftsliv väger tyngre än riksintresset för skärgårdsnatur och -kultur när det gäller exploatering av Bergön.

De accepterar strandskyddsdispenserna för bebyggelsen på ön men anser att hamnanläggningen som planeras är ett stort ingrepp som kan ge onödiga negativa konsekvenser. Länsstyrelsen föreslår att prövningen av att upphäva strandskyddet ska hanteras vid tillståndsprövningen för vattenverksamhet – inte i detaljplanen. De önskar också ett resonemang kring hur de grunda områdena på östra sidan av ön kan skyddas från motorbåtstrafik för att undvika propellermuddring.

Länsstyrelsen har en lång lista på krav som de vill ska uppfyllas

  • Fler långa siktlinjestudier behövs där man ser hur exploateringen påverkar landskapet
  • Bestämmelser behövs om taktyp och kulörer på tak. Husen ska inte ha svarta tak menar Länsstyrelsen.
  • Tydliga motiveringar till behovet av antal och storlek på bryggor efterlyses. Hur stor andel är för tillfälligt respektive permanent boende. En tydlig skiss på hamnanläggningen behöver tas fram. Gångbryggan utefter land och vågbrytarna behöver motiveras.
  • Motivering till badbryggorna på östra sidan behövs. Placering? Antal? Alternativa placeringar? Kan bad ske utan brygga?
  • Bedömning av planens påverkan på miljökvalitetsnormen för vatten saknas.
  • Dagvattenhanteringen behöver tydliggöras.
  • Redovisning av avloppshanteringens påverkan på miljökvalitetsnormen för vatten.
  • Vid miljöinventeringen av markföroreningar ska speciellt förekomst av PFAS beaktas.
  • Förvaltningsplan för naturmarken ska finnas.
  • Åtgärder för att skydda fladdermössen på ön ska redovisas och slutsatsen i miljökonsekvensbeskrivningen att fladdermössen inte kommer att skadas av projektet måste motiveras bättre.
  • Planbestämmelser för skydd av försvarsanläggningen behövs.
  • Precisering ska göras av vilka tekniska ytor som ska tjäna vilket ändamål, så att samtliga ändamål får det utrymme som krävs på plankartan.
  • Beskrivning av hur dagvatten ska avledas.
  • Angivelse över var in- och utlopp av dricksvatten ska finnas.
  • Beskrivning av hantering av kemikalier och avfall från VA-lösningar. Förtydliga vad som menas med bioreningsverk. Vilka processprodukter/restprodukter/slam som uppstår och transportbehovet.
  • Redovisning av risker med olika typer av avfallslösningar.

Länsstyrelsen anser att hamnanläggningen på Bergöns västra sida blir ett stort ingrepp som kan ge onödiga negativa konsekvenser. ArkipeLaget har bearbetat planhandlingarnas visualisering. Husen är färglagda och båtar har lagts till vid bryggorna.

Lantmäteriet saknar redogörelse över hur projektet kan genomföras fastighetsrättsligt. De undrar om all kvartersmark ska avstyckas och vill se kartor på hur fastighetsindelningen är tänkt. De varnar för att det kan bli svårt att avstycka de ”väldigt små” kvartersytorna för ”tillfällig vistelse” och övernattningsstugor. Lantmäteriet tvivlar vidare på att det går att kombinera planbestämmelserna ”Bostad” och ”Tillfällig vistelse” ur ett fastighetsbildningsperspektiv. Planerade gemensamhetsanläggningar för vägar och naturytor behöver också utredas.

Försvarsmakten har inget att erinra eftersom det inte längre planeras några höga hus.

Region Östergötland är positiv till projektet. De skriver dock att det inte är relevant att hänvisa till Slutrapport Destinationsorganisering Ostkusten och AkrEast 2020 eftersom regionen inte arbetar aktivt med en gemensam marknadsföring.

Miljökontoret i Söderköping konstaterar att det ännu inte finns en klar bild över hur vatten och avlopp ska lösas. De ser hellre ett gemensamt reningsverk än flera mindre ur drifts- och reningssynpunkt. De vill att utredningar görs om förorenad mark.

Servicenämnden Teknik och kost i Söderköping lyfter att det finns risk att kommunen behöver ta över enstaka eller samtliga tekniska anläggningar, vilket innebär kostnader för kommunen. Det borde därför tas fram en konsekvensanalys inom kommunen för detta.

Nämnden påpekar att det behövs en grundlig undersökning av befintligt ledningsnät på ön och en förprojektering av vatten och avlopp är önskvärd. De påpekar också att anläggning för sophantering ska bekostas av exploatören och att en dyrare särtaxa kommer att tas ut vid tömning.

Socialförvaltningen kräver att hemtjänstinsatser och insatser för hälso- och sjukvård måste ingå som aspekt vid planering av bebyggelsen.

Räddningstjänsten önskar ett större avstånd mellan byggnader än 8 m, som är gängse, eftersom det dröjer längre innan räddningsinsatser kan sättas in vid brand. De vill att minsta avstånd mellan byggnader bör framgå av plankartan.

Norrköpings kommun, Samhällsbyggnadskontoret är positiv till exploateringen.

Föreningar och intresseorganisationer

Naturskyddsföreningen Söderköping är positiv till förslaget. De framför att det är viktigt att den ”övriga naturmark” där tältning är tillåten inte uppfatta som privatiserad, att information om natur och allemansrätt hålls aktuell och att tydliga stigar anläggs på naturmark för att begränsa slitaget på ön. De framför också att närboende bör få en chans att medverka i ett tidigt stadium.

Naturskyddsföreningen Norrköping motsätter sig exploateringen eftersom påverkan på ön och omgivningarna blir för stora. Bergön ligger nära gränsen till Norrköpings kommun och båttrafiken till Bergön kommer att gå genom Kopparholmarnas naturreservat där föreningen arbetar med skötseln av ön och guidningar av besökare. Föreningen anser att besöksnäringens utgångspunkter ska vara i Arkösund, Norra Finnö och Fyrudden där det finns vägförbindelser, infrastruktur, service och boenden. Föreningens skrivelse finns på hemsidan https://norrkoping.naturskyddsforeningen.se/skrivelser-2024/

Friluftsfrämjandet Söderköping motsätter sig projektet. De anser inte att det stora antalet besökare, glamping, camping och tältplatser över hela ön kommer att bjuda på naturnära upplevelser. De tycker att hamnanläggningen blir för stor och inte kommer  att passa in i miljön.

Svenska Kryssarklubben, St Annakretsen är positiva till projektet och vill bidra till att förbättra det. Kryssarklubben saknar båtfolket som en definierad intressegrupp i strategidokumentet som ligger bakom projektidén. Klubben välkomnar att det ordnas båtplatser för gästande båtar och önskar att båtar längre än 50 fot (mer än 15 meter långa och går djupare än 3 meter) kan beredas plats. Man önskar att sugtömning installeras för båtarnas toalettankar. Man uppskattar planerna på bastu på ön. Klubben vill att svajbojar för Kryssarklubbens medlemmar läggs ut söder om Bergön. I yttrandet påpekas att vågbrytarna kring hamnen behöver vara kraftiga, helst konstrueras av sten. Men klubben inser att det troligtvis blir för stor miljöpåverkan av stenpirar.

Svenska Kryssarklubben Sörmlandskretsen välkomnar också satsningen. De påpekar att hamnen behöver kunna ta emot större båtar. De uppmärksammar att det inte framgår av planen vad som kommer att upplevas som tomtmark, som enligt allemansrätten ska respekteras.

Svenska Turistföreningen är positiv till att övernattningsmöjligheter erbjuds det rörliga friluftslivet och vill att den allemansrättsliga tillgången till ön ska främjas.

Östergötlands båtförbund organiserar båtklubbar i Östergötland och stödjer förslaget. De menar att utvecklingen går mot fler dagtursbåtar, därför tycker de att fler trevliga besöksmål är en positiv utveckling.

Strandskyddarna Föreningen anser att planen inte är förenlig med strandskydds- och miljölagstiftningen.

Arkösunds intresseförening är positiv till projektet, under förutsättning att naturintressen och övriga intressenters behov tillfredsställs.

Branschföreningen Naturturismföretagen är positiva till planerna på ”småskalig naturturism”.

Norrköpings företagsgrupp stödjer förslaget eftersom de tror att det gynnar kommunens företag.

Företagare

Två företag som ordnar kajakuthyrning och guidade turer med kajak i Östergötlands skärgård är mycket negativa till projektet. De har många internationella deltagare som pekar på att Sankt Anna skärgård är världsunik. Deltagarna söker orördheten, tystnaden och mörkret. De uppskattar att besöka idylliska bebodda öar som erbjuder service. Nya övernattningsmöjligheter på Bergön kommer inte ha så stor betydelse för naturturismen. Exploateringen kommer att orsaka ljusföroreningar, båtbuller och ljud från många människor. Det är oacceptabelt att placera en turisthub med uppskattningsvis 100 000 besökare per år 200 meter från ett Natura 2000-område. Bergön hyser rödlistade arter som vi ska skydda enligt EUs fågeldirektiv också. De anser att utgångspunkter för turism i Sant Anna skärgård ska vara Arkösund, Norra Finnö och Fyrudden som har vägförbindelser, service och boenden.

Ett företag som arbetar med så kallad glampingverksamhet i Sankt Anna skärgård är positiv till planerna.

Helen o Niklas Forsman som driver lantbruk och restaurang på Aspöja motsätter sig planen eftersom exploateringen skadar naturen i området och ökar koldioxidutsläppen. De vill i stället att stöd ges till lokala entreprenörer och en hållbar besöksnäring som bygger på skärgårdens unika kvaliteter.

Tre entreprenörer som har arbetat med transporter och markarbeten på Bergön är positiva till planen eftersom det skulle ge jobb i skärgården.

Fastighetsägare och nyttjare av skärgården

Fyra sommarboende fastighetsägare och en bofast på Aspöja är positiva till projektet eftersom de anser att det ger arbetstillfällen och inkomster i skärgården.

Sju fastighetsägare på Aspöja och närliggande öar – varav de flesta bofasta – tillsammans med ytterligare ett par bofasta samt sommarboende protesterar skarpt mot projektet. Det framförs att Bergö-planerna bryter mot snart sagt alla gällande plandokument, inventeringar och utvecklingsprogram, strandskydd, riksintressen, äganderätt, Helsingforskonventionen (Helcom), Natura 2000-lagstiftning, naturreservat, värdeområden för natur, kulturmiljö, fågel- och sälskyddsområden och kommunens översiktsplan. En av fastighetsägarna har fiskerättigheter vid Bergön. Han konstaterar att rättigheten blir oanvändbar om Bergön bebyggs enligt planen. Projektet är orimligt ur kostnads- och miljösynpunkt. En kvalificerad undersökning av detta i tidigt skede skulle visa på att det är fullständigt orimligt att gå vidare med detta exploateringsförslag. Flera underkänner miljökonsekvensbeskrivningen eftersom den ”avvisar betydande miljöpåverkan med en axelryckning”. Tystheten och orördheten måste värnas eftersom det är grunden för den småskaliga besöksnäringen som bedrivs av lokalt verksamma skärgårdsbor.

Några personer som tillfälligt vistas omkring Bergön motsätter sig projektet på grund av skador det ger på miljön.

Bergöns västra sida idag. Foto Lotta Lanne

Argument för och emot

Vi har här identifierat en del av argumenten för och emot projektet

FörLättillgängligt besöksmål för alla kategorier av besökare.
Mot Det blir dyrt att ta sig dit och att vistas där.
För Behövs fler lättillgängliga besöksmål i skärgården.
Mot  Bättre att satsa på noder som har vägförbindelse och infrastruktur, såsom Arkösund, Tyrislöt och Fyrudden.
FörBehövs ett bredare utbud av bostäder och övernattningsmöjligheter.
Mot Finns redan utbud av bostäder och övernattningsmöjligheter. Fler byggs lämpligare på större bebodda öar.
FörPotential att bli en naturlig utgångspunkt för naturturismen.
Mot Bergön är svår att nå. Ligger utsatt. Befintliga noder som har vägförbindelser är bättre utgångspunkter för skärgårdsturer. Naturturismen behöver inte samlingspunkter i ytterskärgården.
För Bergön har inte särskilt höga naturvärden p g a försvarets åverkan.
MotÖn och framförallt dess omedelbara omgivningar har höga naturvärden. Stora delar av ön är opåverkad. Naturen tar över på de påverkade ytorna. Jämför med Kopparholmarna som också användes av försvaret men som nu är naturreservat.
FörStyra besökare till Bergön för att freda omgivande miljöer.
MotOmgivande miljöer störs av exploateringen.
FörIntressant militärhistoria.
MotDe militära resterna på Bergön saknar kulturhistoriskt värde medan sådant finns i närheten, på Femörehuvud i Oxelösund.
FörMinimera konflikter med fastighetsägare i skärgården eftersom Bergön idag är obebodd.
MotEn förutsättning för utveckling av allt som kan kallas hållbar natur- eller ekoturism är att den sker i nära samverkan med lokalbefolkning och lokala näringsidkare vilket inte gäller för Bergöexploateringen.

Revidering av planen innan utställning och granskning

Nu ska inkomna yttranden sammanställas och besvaras av kommunen. Detaljplaneförslaget och handlingarna ska justeras och kompletteras. Planen ställs därefter ut för granskning och myndigheterna och allmänheten kan lämna skriftliga synpunkter igen. Till slut antas planen av kommunen. De som är sakägare (rågrannar, direkt berörda och naturorganisationer) kan inom tre veckor överklaga beslutet om skriftliga synpunkter har lämnats in till kommunen fram till granskningstidens sista dag. Då görs en prövning hos länsstyrelsen. Om de som har överklagat inte är nöjda med länsstyrelsen beslut kan överklagan göras i Mark- och miljödomstolen. Där görs en ny bedömning. Sista chans att överklaga är hos Mark- och miljööverdomstolen. Men de ta bara upp unika fall som är principiellt viktiga. Kostnaderna för kommunen för handläggningen av detaljplanen betalas av fastighetsägaren. Projektet ska inte kosta någonting för kommunen enligt uppgifter som lämnats i tidigare skede.